Smilde Foods is onderdeel van Royal Smilde, een dynamisch, ondernemend en internationaal familiebedrijf sinds 1863. Onze partner, Jonathan Morris, heeft in opdracht van Smilde Foods een nieuwe strategie ontwikkeld voor The Pie Factory. Het enbiun team heeft deze strategie vertaald naar een scherpe identiteit.
Met deze nieuwe identiteit maakt The Pie Factory de traditionele Engelse ‘pie’ beschikbaar voor consumenten in Nederland. De merkidentiteit voelt vertrouwd voor de Nederlandse consument maar valt op door het gebruik van iconische elementen. Daardoor spreekt het een breder en jonger publiek aan.
The Pie Factory voor de rebranding
De traditionele Britse hartige taart is nog steeds redelijk onbekend in Nederland. De eerdere designs voor de verpakkingen sloten niet goed aan op de wensen van de Nederlandse consument omdat de productomschrijving en naam voor verwarring zorgden. De positionering en visuele elementen van het merk waren niet meer relevant voor de Nederlandse markt.
The Pie Factory en een nieuwe strategie
Een belangrijke verandering in de strategie zijn de product indicatoren. The Pie Factory is nu als hartige taart, met verschillende traditionele pie smaken, in de markt gezet. De omschrijving hartige taart is primair, de smaak volgt. Deze nieuwe volgorde is herkenbaarder voor Nederlandse consumenten en voldoet meer aan hun verwachtingen. Het geeft ook meer mogelijkheden voor eventuele sub-producten, zoals appeltaart of Shepherd’s pie. Door het gebruik van iconische vormen en frisse kleuren spreek het merk nu ook een jonger publiek aan.
Startpunt voor het concept
De taart heeft een iconische vorm, zowel van boven gezien als van de zijkant. We hebben ervoor gekozen om de doorsnede van de taart vanaf de zijkant gezien te gebruiken als onderdeel van de rebranding. Door deze doorsnede te gebruiken is het ook mogelijk de vulling van de taart te tonen. Het gebruik van dit beeld is de basis voor het merk geworden.
Het was voor dit merk belangrijk dat het logo dynamisch en veranderlijk kon zijn, afhankelijk van de situatie. Het logo moet aantrekkelijk zijn voor een divers publiek, opvallen op de verpakking en tussen gelijksoortig producten in de schappen. De vorm van de doorsnede van de taart is hierdoor de basis geworden voor alle beelden, video’s, praktische productinformatie, serveersuggesties en ingrediënt informatie.
Een sterk logo
De vorm is iconisch en door herhaling wordt deze nog onderscheidender. De typografie is strak en wordt geaccentueerd door het gebruik van contrasterende kleuren, zoals zwart, wit of een andere diepe kleur. Deze elementen zorgen ervoor dat het merk speels, jong en onderscheidend is.
Materiaal en kleur
De merkidentiteit komt het beste naar voren door het gebruik van warme materialen, zoals lichtbruin karton. Dit straalt een sterke link met eten en drinken uit. De kleuren die zijn gebruikt komen overeen met de specifieke smaak van de taart en vallen binnen het warme spectrum. Dit sluit mooi aan bij de uitstraling van het karton en de warmte van het product zelf.
In de schappen
Het is een feit dat een product zich moet onderscheiden van de concurrentie. Daarom hebben wij gekozen voor een verpakking die visueel opvalt. Het witte logo valt op en creëert een punt van rust. De felle kleuren en grafische stijl spelen een ondersteunende rol. Deze nieuwe uitstraling heeft het merk opgefrist, verjongd en sluit mooi aan bij de huidige vraag en aanbod in food producten.
Voor meer informatie, ga naar www.thepiefactory.nl