Bel of mail ons vandaag nog!
oleg pelmeni bar, amsterdam
Culturen
verbinden
door eten
Ook geïnteresseerd in een compleet uitgewerkt horeca concept?
case omschrijving
Opdracht
Een authentieke Russische modulaire F&B formule ontwikkelen
Services
Consultancy
Brand Design
Interior Design
Communication
Graphic Design
Strategy
Een opmerkelijk koffiehuis-keten uit St. Petersburg, Bushe genaamd, wilde de Europese markt betreden door hun eerste restaurant in Amsterdam te openen. Het idee was om een plek te creëren die de schoonheid van de Russische eetcultuur kon laten zien, die harmonieus integreert in de rijkdom van de wereldkeuken. Zo ontstond het mono concept restaurant, Oleg Pelmeni Bar. Het is een plek waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, plezier kunnen hebben, geïnspireerd kunnen raken en kunnen delen. De aanpak van enbiun draaide om sociale connectie en we wilde gezelligheid, warmte en plezier integreren. We wilden niet dat Oleg een abstract merk zou zijn, maar iets met een 'gezicht'. Het moest aanvoelen als een gastheer, vriend, maar ook als familie.
De Pelmeni
Oleg, het gezicht van het restaurant, zijn koffiehuizen hadden een focus op koffie en sandwiches. Hij wilde een typisch Russische traditie en ervaring naar Nederland halen: de pelmeni. Pelmeni's zijn Russische knoedels die bestaan uit een vulling die in dun deeg is gewikkeld. Pelmeni wordt ook wel beschreven als "het hart van de Russische keuken". Het verhaal over dit smaakvolle gerecht maakt deel uit va de marketing en branding van Oleg. Het concept van Oleg blijft trouw aan zijn roots, want je kunt ook in het restaurant genieten van een uitgebreid Russisch ontbijt.
De Oleg Pelmeni Bar maakt zijn eigen pelmeni compleet vanaf 'scratch' en produceert ook zelfgemaakte en gefermenteerde dranken zoals kombucha, kvas en mors.
Een dynamische identiteit
De Oleg Pelmeni Bar is een moderne en kosmopolitische ruimte, die de Russische identiteit op een interessante, intelligente en mooie manier weerspiegelt. Kleine details zijn geïntegreerd, zodat er altijd een verrassingselement is.
Banners en textiel aan de muren verwijzen naar Russische tradities in huisdecoratie. Door wandtextiel opnieuw te onderzoeken en lagen te gebruiken, hebben we textiel van het merk 'Oleg' gecombineerd met kunstwerken van Russische en Nederlandse kunstenaars. Het samenkomen van verschillende artiesten, beelden en boodschappen lijkt op het narratieve karakter van wandtapijten en de verhalen die ze vertellen.
Manuel Palland
Art Director
Design:
Web Design
Graphic Design
Brand Design
Ons belangrijkste doel was om via een visuele identiteit en verbinding tussen Rusland en Nederland te creëren. Het was een heel interessant proces om deze links te vinden, omdat we niet wilden dat het concept te expliciet Russisch zou worden. Oleg (wat ook de naam van de eigenaar is) wilde dynamische visuals creëren, en een soort 'vlag die Nederlanders en Russen met elkaar verbindt'. Het logo en de details, zoals het ronde patroon dat geïnspireerd is op de pelmeni, zijn Russische elementen. Deze aspecten hebben we gecombineerd tot een open en uitnodigende ruimte waar iedereen samen kan genieten van Russisch eten.
Russische elementen herkaderen
We hebben een duidelijke link gelegd tussen hoe de architectuur van St. Petersburg geïnspireerd is op die van Amsterdam. Tsaar Peter de Grote wilde zijn land namelijk in de 18e eeuw moderniseren en keek hierbij af bij veel Europese landen. Dit deed hij onder meer door een hoofdstad te kiezen die meer in het westen lag van Rusland, om zo zijn land meer westers te maken. Niet alleen gaat de legende dat de Russische vlag is geïnspireerd op de Nederlandse, maar als je goed kijkt naar de plattegrond Sint-Petersburg, zie dat de stad erg veel inspiratie haalt uit de grachten van Amsterdam. Dit heeft enbiun meegenomen in het design proces voor de Oleg Pelmeni Bar.
De Russische en Nederlandse vlag zijn allebei rood, wit en blauw. Enbiun heeft de vlaggen samengevoegd tot een nieuw embleem. Dit embleem vertelt het verhaal over de vermenging van het cultureel erfgoed van deze landen.